středa 19. listopadu 2014

Recenze: Nejsem sériový vrah; Dan Wells


BBart 2012
221 stran

Patnáctiletý John Wayne Cleaver je posedlý sériovými vrahy. Má o nich nastudováno vše, a protože toho o vrazích tolik ví, rozpoznal jednoho z nich i v sobě, jelikož splňuje tři charakteristické znaky sériových vrahů: pomočování, pyromanie a kruté zacházení se zvířaty. Ale protože se jím nechce stát, určí si pravidla, která mu mají pomoci být alespoň trochu normálním, což je, vzhledem k tomu, že postrádá schopnost empatie, těžší, než se na první pohled může zdát. K tomu jeho matka provozuje pohřební ústav, kde se pravidelně setkává s mrtvými těly a je jimi fascinován. Tady se mi líbil pohled na balzamování - vážně detailní popis, u kterého se mi místy zvedal žaludek. Ale to je asi tak vše, a přitom to začalo tak dobře…

Kluk, neschopný empatie (mladší verze Dextera pro teenagery), posedlý vrahy je na stopě vrahovi, který se usadil v jejich městě a děsí všechny obyvatele. Každý měsíc policie najde nové tělo a k tomu jsou na místě zvláštní černé ,,kaluže,,. Johnovo pátrání přinese odhalení vraha ještě před polovinou knihy. A aby toho nebylo málo, zjistíme, že (!!!SPOILER!!!) je to démon. Vážně démon - bytost z pekla, která zabíjí lidi, aby se sama udržela naživu… Opět se dostavil WTF moment, kdy jsem se ptal, jestli tohle autor myslí vážně. Zazdít tímhle tak dobře rozjetý příběh? A to všechno ještě před půlkou knihy? No dobrá, pokusím se to nějak přežít… Tímhle předčasným odhalením ale příběh ztratil na napínavosti, protože zbytek knihy (cca 110 stran) John řeší jen to, jak zabít démona, a mezi tím ho pozoruje, jak dál zabíjí nebohé obyvatele Claytonu.

Co mě vážně zvedlo ze židle byla část, kdy John hledal vrahovu slabinu. Kluk, který odhalí všechno dřív než ostatní, je chytrý a bystrý nepřijde na takovou prkotinu, kterou má navíc každý den před očima? To je vážně okamžik, kdybych knihy podobného typu (např. Archiv) nejraději vyhodil z okna… Taky mi vadilo, jak mi autor neustále připomínal, jak je John nebezpečný a že už brzy bude zabíjet. Bullshit! Vždyť ještě nikoho nezabil! Tak proč o tom pořad číst?

Ale abych nebyl jenom zlý, musím vychválit náhled do myslí sériových vrahů - jejich profily, touhy, nutkání, důvody, proč dělali to, co dělali… Spousta zajímavých informací  + scény z balzamovací místnosti. A ta obálka! Je to hotový skvost mezi obálkami, ale ani obálka není vše, že jo…

Slovo závěrem: kdyby autor vypustil ty nesmysly s démony a zůstal u klasických vrahů, byla by to skvělá kniha. Tenhle koktejl mi totiž moc nesedl…

55%

3 komentáře:

  1. Ondra si asi prvý bloger u ktorého som si všimla, že napisal na blbú knihu recenziu kde to nijako nepopieraš ( vďaka za pravdu).
    Utohto typu knih nikdy neviem čo mám ľutovať či ten strom, alebo moju peňaženku ktorá to zaplatila :DDD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :) Když je kniha blbá, nedá se nic dělat :)
      A já na stromy vůbec nepomyslel :D Vždycky lituju jen místa a času - a občas peněz. Ale na stromy si ani nevzpomenu :D

      Vymazat
  2. Hned od začátku mi to připomínalo Dextera :D Moc pěkná recenze, jen asi zůstanu u toho mého seriálového vraha, tohle mě moc neláká :)

    OdpovědětVymazat