úterý 24. března 2015

RECENZE: Karanténa; Lex Thomas

Teen Fortuna 2013
382 stran

První den na McKinelyho střední rozhodně nedopadl nejlíp. Sotva škola začala, všichni učitelé zemřeli v záchvatech krvácivého kašle a část budovy se dokonce zřítila. Vyděšení studenti se snaží prchnout, ale armáda, která školu obklíčila, jim to nechce dovolit. Každého, kdo překročí práh okamžitě zastřelí. Zanedlouho je škola uzavřena v plastové kupoli, a je jim oznámeno, že jsou všichni nakaženi virem, který je pro dospělé smrtelný. Jejich úkolem je přečkat karanténu, dokud se nenalezne vhodné řešení, jak nemoc porazit. Drsný příběh o přežití může začít.

Hlavními postavami jsou David a jeho mladší bratr Will. Tihle dva se kvůli okolnostem, jenž se odehrály těsně před karanténou, nemůžou zařadit do žádného z pěti gangů, které vznikly krátce po uzavření školy. Život v gangu zajišťuje jejich členům jídlo, přístřeší a ochranu. Sami dva se tedy musí protloukat temnými chodbami školy, kde krom gangů vládne také strach, násilí a všudypřítomný puch tlejících mrtvol, kterých každým dnem přibývá.

David, jako starší bratr, má potřebu ochraňovat Willa, který trpí epileptickými záchvaty. Snaží se jim zaopatřit jídlo a úkryt, udělal by pro něj první poslední… Jenže Will nestojí o soucit. Chce být samostatný, chce něco dokázat a rozhodně se nemíní s Davidem vystrašeně krčit někde v koutku a čekat, až to všechno přejde. Bratrské rozepře a nepochopení jeden druhého jsou na denním pořádku, zvlášť když jim do života vstoupí Lucy a pořádně jím zamíchá. Nemám rád romantické klišoidní linky a zaláskované trojúhelníky, ALE v tomhle případě autoři odvedli úžasnou práci - pocity a chování postav jsou uvěřitelné a racionální. Žádné sladké řečičky. Totéž platí i o ostatních postavách, jenž mají jedinečný a propracovaný charakter.

Přesně taková Karanténa je - s ničím se moc nepáře a ukazuje věci takové, jaké jsou. Atmosféra uzavřené školy je tíživá, příběh ostrý jako břitva a vedlejší postavy nebezpečné. Smrt číhá doslova na každé stránce.

Kniha má sice pár drobných chybiček a nedostatků (vznik šestého gangu, příliš mnoho štěstí a náhod…), ale v porovnání s celým příběhem jsem víc než ochoten přivřít nad tím oko. Škoda jen, že u nás nevyjdou i zbylé dvě pokračování. Stálo by to jistě za to.

Známka jako ve škole

1